Mija blisko 30 lat od kiedy przestrzeń dla budowania marki przy wykorzystaniu między innymi public relations zaczęła rosnąć a zrozumienie potrzeby działań w ramach komunikacji marki stały się dla wielu bardziej świadome. Budowanie narracji, relacji, ze zrozumieniem potrzeb z którymi staramy się dotrzeć do klientów przechodzi proces zmian ze względu na spore już dziś środowisko narzędziowe w którym znalazł się dzisiejszy public relations. Obecnie dynamika zmian podążająca za wdrażaniem nowoczesnych procesów komunikacji oraz digitalizacja ich, jak w każdej innej przestrzeni wymaga dostosowań. Wykorzystanie dziś narzędzi do prezentowania marki produktowej, osobistej jak i poszukiwania możliwości dotarcia, zbudowania przestrzeni dla niej jest niewyobrażalnie większa. Oczywiście nie oznacza to że działania PR sprowadzają się jedynie do narzędzi w social mediach. Cały czas pozostaje fundamentalna działalność public relations oparta na komunikacji międzyludzkiej, budowaniu relacji.

    Zdynamizowany świat online, zwiększona aktywność nieco wymuszona przez COVID 19, spowodowały to, że wzrosły możliwości analityczne dla kampanii PR. Eksperci PR, dostrzegają wagę tych danych i sami poszerzają wiedzę jak również korzystają z wiedzy analityków marketingowych działających w szczególności w środowisku online.

    W naszej pracy doświadczamy koniecznych uzupełnień i zmian w postrzeganiu wagi materiałów marketingowych i public relations. Zwracamy szczególną uwagę od pewnego czasu na wrażenia wizualne pobudzające oczekiwane emocje, unowocześniony system komunikacji, nowe modele narzędzi cyfrowych co składa się na inne podejście do potrzeb klienta agencji czyli nowy proces budowania, promowania marki. Jak zawsze ważne jest to, że komunikacja offline powinna mieć wspólne elementy z online. Jeśli więc główny strumień komunikacji przeniósł się do świata online ma to bezpośredni wpływ na komunikowanie bezpośrednie. Media społecznościowe które są dziś jednym z głównych nośników przekazu też zmieniają, udoskonalają swoje narzędzia. Można wprost powiedzieć że chcą wykorzystać obecną przewagę bezpośredniego dotarcia do konsumenta. Platformy społecznościowe stają się platformami pełnymi biznesowych i nie tylko biznesowych przekazów.

    Media tradycyjne tracą swoją poprzednią przewagę na rzecz digital-u oraz możliwości wynikających z analitycznych raportów gdzie głównym ich celem mierzalności stało się oprócz efektywności, możliwa do zbadania efektowność. Wynika z tego też to, że obecni eksperci od PR stają się również ekspertami od marketingu. Granica dziś wyraźnie się zaciera. Przy tworzeniu strategii działań medialnych oraz komunikacji zewnętrznej bez synchronizacji ze zdynamizowanym światem przekazu i reakcji konsumentów, nieodzownym jest łączenie tych działań w jedną , wspólną strategię marketingowo – komunikacyjną. Ma to też swoje wady. Procesy budowania przestrzeni, wpływania na świadomość trwa nieco dłużej niż reakcje i treści w internecie. Ponadto słowo pisane traci na korzyść „pisma obrazkowego”. Konsumowanie treści przez społeczeństwo stało się szybsze. Ta wiedza sprowadza się do slangu : „mniej gadania, więcej pokazywania”, „mniej treści, więcej obrazu”. To oznacza tylko jedno. Orężem dziś stają się infografiki, materiały wideo, posty o wymownym przekazie.

    Nie do przecenienia jest możliwość badania reakcji , emocji, szybsze testowanie przekazów. Z brief-ów jakie otrzymujemy można wywnioskować istotną zmianę w podejściu właścicieli marek. Wynika to z samooceny dotychczasowych narzędzi komunikacji jakimi dysponowali. Treści w nich zawarte, opisy produktów, samej marki, nie wzbudzają pożądanych efektów. Krótkie i szybkie taktyczne działania przegrywają na rzecz długofalowych kampanii. Zmiana sposobu myślenia i oczekiwań klienta docelowego wymaga konstrukcji długofalowej komunikacji ale z wykorzystaniem narzędzi online. Przemyślana strategia z wykorzystaniem portali społecznościowych, digital-u jest bardziej opłacalna i efektywna. Wiele firm będących świadomymi zmian jakie w tym obszarze się dokonały, chcą dokonać weryfikacji oraz zmian w swoich strategiach, przekazach oraz treściach w przestrzeni online.

    Jestem przekonany że znaczenie i wartość public relations w obecnym czasie zyskuje. Wielu sceptyków korzystania z usług PR, dziś zauważa konieczność sięgania po tę wiedzę i ekspertów. Co więcej zyskują na tym agencje mające w swojej usłudze kompleksowość działań. Współpracując z wieloma agencjami, doszliśmy do wniosku iż oferta usługi na budowanie strony internetowej, sklepu czy też obsługi social-mediów nie może dziś zafunkcjonować ot tak sobie. Czyli inaczej mówiąc : samo wykonanie strony internetowej, z pozycjonowaniem itd. wystarczy na to by znaleźć klienta ? Czy komunikacja tego brandu, treści itp. trafią na odpowiedni grunt z odpowiednim komunikatem spełniającym oczekiwania klienta docelowego ? Dlatego postanowiliśmy zbudować proces analizy marki w którym nie tylko tworzone są narzędzia online ale razem z tworzeniem następują działania sprawdzające cele marki, jej DNA , insight marki. Właściciel marki otrzymując oczekiwane narzędzia komunikacji internetowej, powinien otrzymać od usługodawcy kompletną informację w jakim kierunku powinien zmierzać z komunikacją wykorzystując je, by osiągnąć upragniony cel dla swojej marki. Takie właśnie podejście daje ogromną szansę na sukces. Bardzo często zdarza się że właściciel marki jest przekonany że powinien ją pokazać, czy też komunikować w wymyślony przez siebie sposób. Zawsze wtedy mówimy mu, że warto mimo wszystko spojrzeć na to z innej strony. Często pada wtedy pytanie : na czym to polega ? Odpowiadamy zawsze w ten sam sposób. Stare chińskie powiedzenie mówi :

żeby zobaczyć las , trzeba z niego wyjść

a nasze starodawne z kolei mówi :

im dalej w las tym więcej drzew

Dlatego albo spojrzymy na tą markę z zewnątrz i naniesiemy odpowiednie korekty, oczywiście jeśli są konieczne, albo klient będzie brnął ze złą komunikacją dalej i napotykał coraz więcej problemów i kosztów.

Jeszcze jeden aspekt brandingu. Obszar coraz bardziej opierający się na wiedzy i strategii. To kampanie wyborcze. W czasie trwających wyborów coraz częściej sięga się po agencje lub ekspertów od budowania wizerunku, działaniach w kryzysie, strategiach wyborczych. W ogólnym zarysie procesu tworzenia kampanie wyborcze wykorzystują wiele cech i zasad działania w kampaniach produktowych, biznesowych.

Jednak struktura argumentacji, kierowania komunikacji ma inną dynamikę a co więcej sporo zależy od samej „marki” czyli kandydata. Natomiast zwrócić uwagę należy na to, że wiele osób posiadających marki biznesowe lub zarządzający nimi, zgłasza zapytania o budowanie przy tym procesie marki osobistej. Nie mylmy z personalizowaniem marki. Chodzi tu, doprecyzowując, o markę ekspercką osobistą. I to dziś rosnąca tendencja wśród naszych klientów. Uważam że to jest bardzo dobry sposób na kreowanie marki osobistej tym bardziej w czasach gdzie wszyscy poszukujemy autorytetów w momencie gdy istnieje realne zagrożenie utraty zdrowia a niekiedy niestety nawet życia. W takich okolicznościach pewność do decyzji maleje. Ryzyko do dokonywania zakupów czy usług również maleje. Rośnie za to bardzo poziom zdobycia zaufania konsumenta, odbiorcy usługi, zleceniodawcy. Szukamy zaufanych sklepów, aptek i lekarzy. Żeby zdobyć to zaufanie trzeba się sporo napracować. Ale warto. A nawet trzeba stać się ekspertem w dziedzinie która jest obszarem działania własnej marki. Powiedzenie, że 

szewc w podartych butach chodzi

dziś w dobie kryzysu zaufania ma odwrotne znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *