Czym jest hub fact-checkingowy?

Profesjonalny fact-checking

01

HUB powstał w wyniku badań jakie przeprowadzone zostały przez Instytut Badań Społecznych i Mediów “Oksymoron” we wszystkich samorządach w Polsce. Zdefiniowano zagrożenia i poziom zabezpieczeń oraz struktury kadr i narzędzi do walki z dezinformacją. Oceniono również możliwości radzenia sobie z dezinformacją. Wyniki badania zostały zaprezentowane 19 stycznia na konferencji MEDIA INFO 2023 w Rzeszowie, 19 stycznia 2023 r. Po konferencji przeprowadzone zostały w ramach działań HUB-u, pierwsze szkolenia informacyjne z zakresu radzenia sobie z dezinformacją dla służb komunikacyjnych i samorządów.

HUB to zespół ekspertów, naukowców i praktyków, z różnych dziedzin, weryfikatorów informacji wykorzystujących wszystkie dostępne narzędzia do dekodowania nieprawdziwych informacji tekstowych, źródeł pochodzenia, grafik, filmów. Pracownicy na bieżąco przechodzą szkolenia z zakresu walki z dezinformacją między innymi pod patronatem Parlamentu Europejskiego, otrzymując odpowiednie certyfikaty ukończenia szkoleń. Ponadto zespołem wspierającym są pracownicy posiadający głęboką wiedzę z zakresu informacji w przestrzeni internetowej. Certyfikowane szkolenia z analiz odbyli między innymi we współpracy z Google. 

Dysponujemy zaawansowanymi narzędziami i algorytmami do weryfikacji informacji. Współpracujemy z IBRiS i IMM, dzieki czemu mamy dostęp do zewnętrznych narzędzi badawczych.

Dowiedz się więcej
image
image
Hub Fact Checkingowy

Proces audytu fact-checkingowego

02
02
image
Audyt komunikacyjny

Audyt procesów, działań w kryzysie, jakości oraz efektywności kanałów i narzędzi komunikacyjnych oraz audyt źródeł oraz mediów komunikacyjnych na obszarze działalności JST.

02
image
Cykliczne badania i analizy

Comiesięczny raport określający zasięg oraz efektywność poszczególnych działań medialnych z podziałem na kanały komunikacji.

02
image
Transaprentnosć i Rzetelność

Podczas cyklicznych badań, analiz i konsultacji organizacja lub samorząd otrzymują status transparentnego i rzetelnego źródła

image
Dlaczego warto nas wybrać?

Skupiamy się na walce z dezinformacją

03

Dezinformacja to śmiercionośny wirus XXI wieku. Destrukcyjny wpływ na życie publiczne jest ogromny, o czym dobitnie świadczą np. Brexit i zamieszanie wokół wyborów prezydenckich w USA. Dezinformacja dotyka też życia publicznego w Polsce i to nawet na szczeblach miasta czy gminy. Dzięki zaawansowanym narzędziom informatycznym i specjalistycznym algorytmom, możliwe jest dotarcie do źródeł i inspiratorów dezinformacji, informacji o zasięgu wpływu, grup zagrożonych itd. HUB wspomaga instytucje w walce z dezinformacją i w ten sposób zmniejsza destrukcyjny charakter fake newsów i treści manipulacyjnych. Te działania pomagają skutecznie zarządzać kryzysem wizerunkowym, bronić się przed fałszywymi oskarżeniami, insynuacjami w mediach społecznościowych, zmniejszają negatywne konsekwencje fake newsów dla reputacji osób, firm, marek.

Marek Poręba

Audyt Fact-checkingowy

04
image
Audyt komunikacyjny

Audyt procesów komunikacji i tworzenia przekazów, jakości oraz efektywności kanałów komunikacyjnych i narzędzi komunikacyjnych wykorzystywanych przez JST, źródeł oraz mediów komunikacyjnych na obszarze działalności JST, efektywności działań komunikacyjnych, w oparciu o dostępne treści przekazów, grafik, i wideo.

image
Stałe badanie i analiza efektywności

Stałe badanie i analiza efektywności kanałów komunikacyjnych , w tym: comiesięczny raport określający zasięg oraz efektywność poszczególnych działań medialnych z podziałem na kanały komunikacji, analiza treści przekazów przygotowywanych do publikacji - słów kluczowych, segmentacji treści, treści wykorzystania cytatów w mediach społecznościowych (SM).

image
Badanie społeczne, monitoring mediów

badanie na próbie 1000 , 700 lub 500 - w zależności od wielkości JST, do 5 pytań badawczych, metryczka, umożliwiająca określenie zachowań w poszczególnych grupach docelowych, lub w określonym obszarze badawczym Stały monitoring mediów (IMM) - badana fraza przez okres trwania umowy.

image
Weryfikacja dezinformacji

Badanie przekazanych treści pod kątem dezinformacji: wykrycie źródeł dezinformacji, określenie źródeł grafik, treści wideo, dekodowanie treści zamieszczanych w przekazie dezinformacyjnym, dekodowanie, deepfake określenie grup docelowych do których kierowany jest przekaz, określenie stopnia szkodliwości przekazu, przekazanie raportu maksymalnie w ciągu doby od zlokalizowania dezinformacji.

Audyt Fact-checkingowy

04

Jednorazowy audyt komunikacyjny obejmuje

  • audyt procesów komunikacji i tworzenia przekazów
  • audyt procesów działań w kryzysie komunikacyjnym
  • audyt jakości oraz efektywności kanałów komunikacyjnych
  • audyt narzędzi komunikacyjnych wykorzystywanych przez JST
  • audyt źródeł oraz mediów komunikacyjnych na obszarze działalności JST
  • audyt efektywności działań komunikacyjnych, w oparciu o dostępne treści przekazów, grafik, wideo

Stały monitoring mediów  obejmuje:

  • dobór fraz monitorowania mediów
  • monitoring mediów – 1 fraza przez okres trwania Umowy (IMM)
  • monitoring mediów dostosowanych do aktywności komunikacyjnej JST
  • analiza sentymentu oraz efektywności przekazów medialnych
  • ocena działań “konkurencji”, przekazów nie sprzyjających 

Stałe badanie i analiza efektywności kanałów komunikacyjnych 

  • comiesięczny raport określający zasięg oraz efektywność poszczególnych działań medialnych z podziałem na kanały komunikacji

Jedno badanie społeczne w ciągu roku

  • badanie na próbie 1000 lub 700 lub 500 – w zależności od wielkości JST
  • do 5 pytań badawczych
  • metryczka, umożliwiająca określenie zachowań w poszczególnych grupach docelowych, lub w określonym obszarze badawczym 

 

Analizy kampanii komunikacyjnych

  • analityka statystyczna wykorzystywania kampanii płatnych w SM
  • ocena wartości kampanii informacyjnych na podstawie wartości AVE wynikające z monitoringu

Analiza treści przekazów przygotowywanych do publikacji

  • analiza słów kluczowych
  • analiza segmentacji treści
  • analiza treści wykorzystania cytatów w mediach społecznościowych (SM)

 

Badanie przekazanych treści pod kątem dezinformacji

  • wykrycie źródeł dezinformacji
  • określenie źródeł grafik, treści wideo
  • dekodowanie treści zamieszczanych w przekazie dezinformacyjnym
  • dekodowanie deepfake
  • określenie grup docelowych do których kierowany jest przekaz
  • określenie stopnia szkodliwości przekazu
  • przekazanie raportu maksymalnie w ciągu doby od zlokalizowania dezinformacji

Konsultacje i rekomendacje postępowania wobec kampanii dezinformacyjnej

  • zalecenia zadań komunikacyjnych związane z określonym rodzajem dezinformacji
  • zalecenia związane z zakresem technicznym neutralizowania dezinformacji
  • rekomendacja treści do publikacji w ramach neutralizacji dezinformacji
  • rekomendacja zachowań wizerunkowych 

Doradztwo w zakresie PR

  • Doradztwo w zakresie public relations
  • Przygotowanie tekstów do publikacji
  • Prowadzenie relacji z mediami
  • Prowadzenie mediów społecznościowych
  • Stała gotowość kryzysowa
  • Crisis management
  • Doradztwo i prowadzenie internal PR

Usługi dodatkowe

  • Opracowanie strategii komunikacyjnej dla JST
  • Badania społeczne i rynkowe
  • Audyty komunikacyjne instytucji

Szkolenia z zakresu:

  • Fact-checkingu
  • Komunikacji interpersonalnej
  • Media relations
  • Zarządzania sytuacją kryzysową
  • Obsługi klienta w instytucjach publicznych
  • Komunikacja z wykorzystaniem mediów społecznościowych
Napisz do Nas

Umów się na bezpłatną konsultację, by poznać szczegóły

Kontakt



    Blog

    Aktualności

    08
    Rosyjski mit społeczny a wojna

    Nie tak dawno przeczytałem na portalu "Teologia polityczna", wywiad z autorką książki o Putinie - "Wowa, Wołodia, Władimir" Krystyną Kurczab-Redlich...