Profesjonalny fact-checking
HUB powstał w wyniku badań jakie przeprowadzone zostały przez Instytut Badań Społecznych i Mediów “Oksymoron” we wszystkich samorządach w Polsce. Zdefiniowano zagrożenia i poziom zabezpieczeń oraz struktury kadr i narzędzi do walki z dezinformacją. Oceniono również możliwości radzenia sobie z dezinformacją. Wyniki badania zostały zaprezentowane 19 stycznia na konferencji MEDIA INFO 2023 w Rzeszowie, 19 stycznia 2023 r. Po konferencji przeprowadzone zostały w ramach działań HUB-u, pierwsze szkolenia informacyjne z zakresu radzenia sobie z dezinformacją dla służb komunikacyjnych i samorządów.
HUB to zespół ekspertów, naukowców i praktyków, z różnych dziedzin, weryfikatorów informacji wykorzystujących wszystkie dostępne narzędzia do dekodowania nieprawdziwych informacji tekstowych, źródeł pochodzenia, grafik, filmów. Pracownicy na bieżąco przechodzą szkolenia z zakresu walki z dezinformacją między innymi pod patronatem Parlamentu Europejskiego, otrzymując odpowiednie certyfikaty ukończenia szkoleń. Ponadto zespołem wspierającym są pracownicy posiadający głęboką wiedzę z zakresu informacji w przestrzeni internetowej. Certyfikowane szkolenia z analiz odbyli między innymi we współpracy z Google.
Dysponujemy zaawansowanymi narzędziami i algorytmami do weryfikacji informacji. Współpracujemy z IBRiS i IMM, dzieki czemu mamy dostęp do zewnętrznych narzędzi badawczych.
Dowiedz się więcejProces audytu fact-checkingowego
Skupiamy się na walce z dezinformacją
Dezinformacja to śmiercionośny wirus XXI wieku. Destrukcyjny wpływ na życie publiczne jest ogromny, o czym dobitnie świadczą np. Brexit i zamieszanie wokół wyborów prezydenckich w USA. Dezinformacja dotyka też życia publicznego w Polsce i to nawet na szczeblach miasta czy gminy. Dzięki zaawansowanym narzędziom informatycznym i specjalistycznym algorytmom, możliwe jest dotarcie do źródeł i inspiratorów dezinformacji, informacji o zasięgu wpływu, grup zagrożonych itd. HUB wspomaga instytucje w walce z dezinformacją i w ten sposób zmniejsza destrukcyjny charakter fake newsów i treści manipulacyjnych. Te działania pomagają skutecznie zarządzać kryzysem wizerunkowym, bronić się przed fałszywymi oskarżeniami, insynuacjami w mediach społecznościowych, zmniejszają negatywne konsekwencje fake newsów dla reputacji osób, firm, marek.
-
Koordynator Hubu fact-checkingowego +48 737 137 086
Marek Poręba
Audyt Fact-checkingowy
Audyt komunikacyjny
Audyt procesów komunikacji i tworzenia przekazów, jakości oraz efektywności kanałów komunikacyjnych i narzędzi komunikacyjnych wykorzystywanych przez JST, źródeł oraz mediów komunikacyjnych na obszarze działalności JST, efektywności działań komunikacyjnych, w oparciu o dostępne treści przekazów, grafik, i wideo.
Stałe badanie i analiza efektywności
Stałe badanie i analiza efektywności kanałów komunikacyjnych , w tym: comiesięczny raport określający zasięg oraz efektywność poszczególnych działań medialnych z podziałem na kanały komunikacji, analiza treści przekazów przygotowywanych do publikacji - słów kluczowych, segmentacji treści, treści wykorzystania cytatów w mediach społecznościowych (SM).
Badanie społeczne, monitoring mediów
badanie na próbie 1000 , 700 lub 500 - w zależności od wielkości JST, do 5 pytań badawczych, metryczka, umożliwiająca określenie zachowań w poszczególnych grupach docelowych, lub w określonym obszarze badawczym Stały monitoring mediów (IMM) - badana fraza przez okres trwania umowy.
Weryfikacja dezinformacji
Badanie przekazanych treści pod kątem dezinformacji: wykrycie źródeł dezinformacji, określenie źródeł grafik, treści wideo, dekodowanie treści zamieszczanych w przekazie dezinformacyjnym, dekodowanie, deepfake określenie grup docelowych do których kierowany jest przekaz, określenie stopnia szkodliwości przekazu, przekazanie raportu maksymalnie w ciągu doby od zlokalizowania dezinformacji.
Audyt Fact-checkingowy
Jednorazowy audyt komunikacyjny obejmuje
- audyt procesów komunikacji i tworzenia przekazów
- audyt procesów działań w kryzysie komunikacyjnym
- audyt jakości oraz efektywności kanałów komunikacyjnych
- audyt narzędzi komunikacyjnych wykorzystywanych przez JST
- audyt źródeł oraz mediów komunikacyjnych na obszarze działalności JST
- audyt efektywności działań komunikacyjnych, w oparciu o dostępne treści przekazów, grafik, wideo
Stały monitoring mediów obejmuje:
- dobór fraz monitorowania mediów
- monitoring mediów – 1 fraza przez okres trwania Umowy (IMM)
- monitoring mediów dostosowanych do aktywności komunikacyjnej JST
- analiza sentymentu oraz efektywności przekazów medialnych
- ocena działań “konkurencji”, przekazów nie sprzyjających
Stałe badanie i analiza efektywności kanałów komunikacyjnych
- comiesięczny raport określający zasięg oraz efektywność poszczególnych działań medialnych z podziałem na kanały komunikacji
Jedno badanie społeczne w ciągu roku
- badanie na próbie 1000 lub 700 lub 500 – w zależności od wielkości JST
- do 5 pytań badawczych
- metryczka, umożliwiająca określenie zachowań w poszczególnych grupach docelowych, lub w określonym obszarze badawczym
Analizy kampanii komunikacyjnych
- analityka statystyczna wykorzystywania kampanii płatnych w SM
- ocena wartości kampanii informacyjnych na podstawie wartości AVE wynikające z monitoringu
Analiza treści przekazów przygotowywanych do publikacji
- analiza słów kluczowych
- analiza segmentacji treści
- analiza treści wykorzystania cytatów w mediach społecznościowych (SM)
Badanie przekazanych treści pod kątem dezinformacji
- wykrycie źródeł dezinformacji
- określenie źródeł grafik, treści wideo
- dekodowanie treści zamieszczanych w przekazie dezinformacyjnym
- dekodowanie deepfake
- określenie grup docelowych do których kierowany jest przekaz
- określenie stopnia szkodliwości przekazu
- przekazanie raportu maksymalnie w ciągu doby od zlokalizowania dezinformacji
Konsultacje i rekomendacje postępowania wobec kampanii dezinformacyjnej
- zalecenia zadań komunikacyjnych związane z określonym rodzajem dezinformacji
- zalecenia związane z zakresem technicznym neutralizowania dezinformacji
- rekomendacja treści do publikacji w ramach neutralizacji dezinformacji
- rekomendacja zachowań wizerunkowych
Doradztwo w zakresie PR
- Doradztwo w zakresie public relations
- Przygotowanie tekstów do publikacji
- Prowadzenie relacji z mediami
- Prowadzenie mediów społecznościowych
- Stała gotowość kryzysowa
- Crisis management
- Doradztwo i prowadzenie internal PR
Usługi dodatkowe
- Opracowanie strategii komunikacyjnej dla JST
- Badania społeczne i rynkowe
- Audyty komunikacyjne instytucji
Szkolenia z zakresu:
- Fact-checkingu
- Komunikacji interpersonalnej
- Media relations
- Zarządzania sytuacją kryzysową
- Obsługi klienta w instytucjach publicznych
- Komunikacja z wykorzystaniem mediów społecznościowych
Umów się na bezpłatną konsultację, by poznać szczegóły
Aktualności
Rosyjski mit społeczny a wojna
Nie tak dawno przeczytałem na portalu "Teologia polityczna", wywiad z autorką książki o Putinie - "Wowa, Wołodia, Władimir" Krystyną Kurczab-Redlich...